Viac funkcií, väčšia hodnota! Od 1. 9. 2025 meníme cenník. Viac informácií nájdete tu

Umelá inteligencia mení Google vyhľadávanie. Zmenu pocítia informačné weby aj e-shopy

11. augusta 2025

Google postupne zavádza odpovede vytvorené umelou inteligenciou priamo do vyhľadávania. Tento prístup môže zmeniť spôsob, akým ľudia získavajú informácie.

„AI prehľady – po anglicky AI Overviews – sa na Slovensku zobrazujú od 20. mája tohto roku. Ide o novú funkciu v Google vyhľadávaní, ktorá pomocou generatívnej umelej inteligencie poskytne odpoveď pre používateľov priamo vo vyhľadávaní, často ako úplne prvú vo výsledkoch vyhľadávania,“ približuje Tomáš Novák, CEO spoločnosti Marketing Miner.

Najčastejšie sa tak podľa neho deje pri informačných vyhľadávaniach, kde už predtým Google zobrazoval tzv. featured snippets, teda automaticky vybrané úryvky z konkrétnych webových stránok, ktoré sú odpoveďou na vyhľadávaný výraz.

„Počet objednávok sa zvýšil z 1,3 milióna na 1,5 milióna, teda zhruba o 15 %. Približne o 7 % sa zvýšila aj priemerná hodnota objednávky, a to z 86,96 eura na 92,99 eura.“

Hlavnou výhodou je úspora času

Prehľady pripravované AI sa pritom podľa údajov Marketing Miner najčastejšie týkajú oblastí zdravia, IT, technológií a financií. A hoci sa zatiaľ zobrazujú len pri 8,49 % vyhľadávaní Slovákov, tento podiel sa v budúcnosti zrejme bude zvyšovať.

„Výhoda AI prehľadov pre používateľov je najmä v úspore času. Človek dostane odpoveď rýchlo a nemusí sa preklikávať na webovú stránku. Pre značky je zas prínosom, keď sa zobrazia ako zdroj v AI prehľadoch a zvyšujú tak svoju viditeľnosť,“ hovorí Tomáš Novák.

AI môže halucinovať, odpovede treba preveriť

Tak ako všetky zmeny, aj táto prináša zároveň niekoľko nevýhod, a to tak pre bežných ľudí, ktorí cez Google vyhľadávajú, ako aj pre tvorcov webových stránok.

„Pre samotných používateľov je najzásadnejším nedostatkom riziko nepresností. Aj samotný Google upozorňuje, že AI môže uvádzať nesprávne odpovede, takzvané halucinácie. Preto je veľmi dôležité overovať si informácie, pokiaľ danej téme človek nerozumie,“ upozorňuje Tomáš Novák. Majitelia webov, a to najmä informačných, ako napríklad Wikipedia, zároveň kvôli AI prehľadom zaznamenávajú výrazný pokles v návštevnosti. Keďže časť ľudí sa dozvie, čo potrebuje, priamo vo vyhľadávači, nemá dôvod pokračovať na ich stránku.

„Podľa zahraničných štúdií ide priemerne až o 34,5 % preklikov,“ približuje Tomáš Novák a dodáva: „V tejto súvislosti sa vynára aj otázka autorských práv, keď vyhľadávač zobrazuje citácie z rôznych webov bez výslovného súhlasu.“

A čo vplyv na online obchody?

Ďalším z odvetví, ktoré AI prehľady môžu ovplyvniť, je e-commerce. Online obchody by sa mali pripraviť na to, že sa im môže znížiť organický dosah. „Ak predstavuje optimalizácia webových stránok pre vyhľadávače (SEO) a práca s obsahom na webe významnú časť ich marketingového mixu, dosah môže byť o to silnejší. Dôležité teda bude budovať viacero kanálov na získavanie nových zákazníkov,“ upozorňuje Mária Auxtová, Country Lead pre Slovensko zo spoločnosti Shoptet, ktorá zabezpečuje fungovanie viac ako 7 600 slovenských e-shopov.

Keďže ide o čerstvú novinku, karty sú podľa nej rozdané nanovo. E-shopy, ktoré na túto zmenu dokážu zareagovať rýchlejšie, môžu získať výhodu pred konkurenciou.

„Keď chce e-shop ťažiť z AI prehľadov, musí pripravovať kvalitný a dobre štruktúrovaný obsah. Pri jeho tvorbe by sa malo ešte viac dbať na ‚search intent‘, teda zámer, s ktorým slovo či frázu používateľ vyhľadáva,“ upozorňuje Mária Auxtová.

„Pri príprave článkov alebo opisov výrobkov sa treba vžiť do kože potenciálneho zákazníka a predstaviť si, aké otázky by ho v súvislosti s daným tovarom mohli zaujímať.“

Zároveň zdôrazňuje, že kým v minulosti sme takmer všetko googlili, dnes je aj na vyhľadávanie produktov čoraz populárnejšie využívanie nástrojov umelej inteligencie ako ChatGPT.

„AI Overviews od Googlu sú reakciou na tento trend. E-shopy by sa mali pripraviť na éru vyhľadávania pomocou umelej inteligencie, sledovať novinky a dbať na to, aby bol ich web dobre čitateľný pre nástroje umelej inteligencie,“ uzatvára Mária Auxtová zo Shoptetu.