Slovenských online podnikateľov láka Bulharsko

12. septembra 2025

Šesťapolmiliónové Bulharsko patrí z hľadiska online nakupovania medzi menej rozvinuté krajiny. Podľa Eurostatu Bulharom patria v tejto oblasti najnižšie priečky v Európskej únii.

Menej rozvinutý trh poskytuje priestor na väčší rast

Zatiaľ čo raz za rok na Slovensku podľa Eurostatu nakúpi cez internet okolo 78 % všetkých obyvateľov vo veku 16 až 60 rokov, v Bulharsku ide iba približne o 50 %. Podľa očakávaní dávajú prednosť objednávaniu online skôr mladší ľudia, prípadne ľudia v strednom veku.

„V čom však Bulharsko vyniká, je pomerne rýchly rast e-commerce, ktorý bude pokračovať. Ľudia budú nakupovať online čoraz viac a priestor na nové e-shopy je tu zatiaľ podstatne väčší ako v mnohých iných európskych krajinách,“ hovorí Mária Auxtová, Country Lead Shoptetu pre Slovensko. Odhadovaný ročný rast e-commerce segmentu sa v Bulharsku pohybuje medzi 12 až 20 % ročne.

„Tento stav chcú využiť aj slovenskí prevádzkovatelia internetových obchodov. Bulharsko pre nich môže byť paradoxne vhodnejšia krajina na expanziu ako napríklad susedné Poľsko, kde už je e-commerce trh vysoko konkurenčný.“

Zjednodušenie v podobe eura

Bulharsko navyše od 1. januára 2026 prechádza na euro. Tým sa situácia aj pre majiteľov slovenských e-shopov, ktorí chcú na tento trh expandovať, zjednodušuje. Odpadáva potreba prerátavania ceny tovaru na dnešné levy, ako aj riziko prípadného pohybu kurzov. Cenotvorba aj účtovníctvo sú jednoduchšie ako pri práci s dvomi rôznymi menami.

„Záujem slovenských e-shopárov bol natoľko výrazný, že sme prispôsobili administračný systém aj na bulharčinu. Hneď v prvých dňoch spustenia tejto jazykovej verzie prejavili záujem desiatky slovenských aj českých e-shopárov a ich počet bude, samozrejme, rásť ďalej,“ hovorí Mária Auxtová zo Shoptetu.

Samozrejme, každému rozšíreniu predaja za hranice Slovenska by mala predchádzať analýza trhu a konkurencie. Zvážiť treba i možnosti doručovania zo Slovenska, prípadne vlastného skladu v Bulharsku.

Technologické prvky, ako napríklad napojenie platobných brán, preklad e-shopu, ale aj komunikácia so zákazníkmi v cudzích jazykoch je dnes podstatne menej náročná ako v minulosti. Vstup na nové trhy je tak dostupnejší aj pre menších prevádzkovateľov, ktorí by si kedysi expanziu do zahraničia nemohli dovoliť.