Posledný článok na blogu

Reshoper 2024: Čo robia inak e-shopy, ktoré rastú aj v nepredvídateľnej dobe?

Odoberať novinky e-mailom

Nevypĺňajte toto pole:
Vložením e-mailu súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov
 

Namiesto erotických pomôcok či cigariet Slováci zháňajú stavebný materiál

10. apríl 2022
 

Prvý kvartál roku 2022 potvrdzuje obľúbenosť online nakupovania. Obrat slovenských e-shopov sa v tomto období medziročne zvýšil o 37 miliónov eur. Ktoré segmenty stúpali a ktoré, naopak, klesali?

„Výška priemernej objednávky narástla zo 72 eur v poslednom štvrťroku 2021 na 77 eur v prvom štvrťroku 2022, čo predstavuje nárast o 7 %. Za týmto rastom stojí z veľkej časti aj inflácia,“ približuje Ivo Mrena, country manager Shoptetu pre Slovensko. Tieto výsledky e-shopy na Shoptete zaznamenávajú aj napriek tomu, že na začiatku roku 2021 bola pre lockdown väčšina kamenných prevádzok na Slovensku zatvorená a zákazníci boli doslova odkázaní na online nákupy. 

1 500 nových online obchodov

Podľa odhadov spoločnosti pôsobí na slovenskom trhu vyše 16 000 online obchodov, pričom 4 145 využíva e-shop na prenájom od spoločnosti Shoptet. Za posledné tri mesiace pribudlo na Slovensku celkovo vyše 1 500 nových e-shopov.

„V slovenskom e-commerce je stále priestor na rast, a to v rôznych segmentoch. Príkladom môžu byť menšie e-shopy s lokálnymi výrobkami, ale napríklad aj e-shopy kamenných obchodov či luxusnejších značiek, ktoré sa onlinu doteraz vyhýbali,“ vysvetľuje Ivo Mrena.

Stúpa záujem o stavebné materiály

Najväčšie medziročné nárasty na Shoptete zaznamenali oblasti služieb a reštaurácií. Stúpli aj segmenty spojené s uchovávaním hodnoty – zberateľstvo (+393 %), šperky a hodinky (+39 %) starožitnosti a umenie (+33 %). Tieto predmety zákazníci môžu kupovať pre radosť, ale aj v snahe bojovať proti inflácii či o diverzifikáciu svojich úspor. S končiacou sa pandémiou sa takisto výrazne zvýšil záujem o segmenty cestovania (+200 %) a auto-moto (+116 %).

Výrazný medziročný nárast o vyše 150 % zaznamenala oblasť stavebníctva. „Stúpanie cien a nedostatok niektorých materiálov inšpiroval zákazníkov k výraznejším nákupom cez internet. Vzhľadom na situáciu sa zrejme niektorí chcú predzásobiť, aby neskôr nemuseli riešiť chýbajúci materiál pri stavbe či rekonštrukcii domu,“ konštatuje Ivo Mrena. Zároveň online nákupy pravdepodobne začali využívať aj ľudia a firmy, ktoré si doteraz vedeli stavebniny za primerané ceny zohnať inými cestami.

Menej cigariet a sexu?

Medziročné poklesy, naopak, zaznamenali obchody, ktoré počas pandémie zažívali rozmach. Najvýraznejšie zmeny sa týkajú segmentu tabakových výrobkov (–20 %) či erotických pomôcok (–50 %). Môžeme predpokladať, že s návratom k bežnému predpandemickému životu majú ľudia menej času tak na cigarety, ako aj na sex. Jemné poklesy do 10 % vidíme aj v segmentoch farmácie, zábavy, oblečenia či športu a turistiky.