Posledný článok na blogu

Pinterest ako marketingový nástroj pre váš e-shop

Odoberať novinky e-mailom

Nevypĺňajte toto pole:
Vložením e-mailu súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov
 

Slováci milujú dobierku, hotovosť sa vytráca

13. marec 2023
 

Minimálne raz v roku 2022 nakúpilo na internete na Slovensku takmer 70 percent ľudí vo veku od 16 do 74 rokov. Koľko peňazí minieme priemerne na jeden nákup a prečo je dobierka ešte stále rovnako obľúbená?

Dobierka sa u zákazníkov teší popularite

„Dobierka stále ostáva najobľúbenejším spôsobom platby pri objednávaní tovaru z e-shopov a kupujúci ju využívajú takmer pri polovici všetkých nákupov. Mnohým vyhovuje, že za nákup nemusia zaplatiť okamžite, a zároveň pre nich predstavuje určitú istotu, že balíček dostanú a nekupujú ‚holuba na streche‘,“ vysvetľuje Ivo Mrena. Dodáva však, že v prípade overených predajcov ide skôr o prehnanú opatrnosť. Navyše si takto ľudia zvyšujú sumu za nákup, keďže posielanie na dobierku je zväčša drahšie. 

Predajcovia by s ňou najradšej skončili

Treba povedať, že obľuba nákupu na dobierku je špecifikom Česka a Slovenska. Zákazníkom síce umožňuje zaplatiť za tovar až pri prevzatí, ale obchodníkom spôsobuje značné problémy. Ak si totiž zákazník balíček neprevezme, vracia sa k odosielateľovi a e-shopom tým vznikajú nemalé finančné a administratívne náklady.   

„Dobierku online obchody takmer nenávidia, no udržujú ju, pretože niektorí zákazníci na ňu nedajú dopustiť. Niektoré e-shopy, ktoré viac rastú a ich cieľovou skupinou sú zákazníci v nižšom či strednom veku, si už pomaly dovoľujú dobierku vypínať. V prípade menších e-shopov so silnou konkurenciou a staršou klientelou sa však bez nej zatiaľ fungovať nedá,“ približuje pohľad e-shoperov Ondřej Buben, vedúci tímu Shoptet Pay.

Hotovosť sa vytráca

Kým dobierke ostávajú Slováci verní, v prípade platby v hotovosti sa situácia mení. Jej využívanie v posledných rokoch klesá, vplyv na posun k bezkontaktnému plateniu mala aj pandémia.

„Zatiaľ čo v decembri 2021 sa platilo hotovosťou 16 percent nákupov, v decembri 2022 išlo už len o necelé 4 percentá. Rozdiel sa rozdelil medzi platbu prevodom a platbu kartou,“ upresňuje Country Lead Shoptet pre Slovensko. Moderné metódy platby sú skrátka natoľko jednoduché, že im neodolajú ani tí konzervatívnejší zákazníci. Platbu kartou v roku 2022 využilo 31 percent nakupujúcich, prevod na účet využilo 19 percent. 

Koľko platíme pri online nákupe?

Priemerná hodnota nákupu v januári 2022 predstavovala 79 eur, v januári roku 2021 to bolo 78 eur. „Oproti predošlému roku ide o navýšenie, ktoré je však minimálne v porovnaní s vyše 12-percentnou infláciou. Do určitej miery môžeme teda povedať, že ľudia sú pri nákupoch obozretnejší,“ hovorí Ivo Mrena.

Keďže však práve pri online nakupovaní si ľudia môžu jednoducho porovnať ceny a zároveň dostanú tovar často lacnejšie ako v kamenných prevádzkach, výrazné prepady zatiaľ neočakáva.