Slováci v dobierke vidia istotu, využívajú ju takmer pri polovici online nákupov
Viac ako 43 % online nákupov si slovenskí zákazníci objednávajú na dobierku. Hovoria o tom dáta spoločnosti Shoptet, ktorá zabezpečuje fungovanie viac ako 7 600 slovenských e-shopov.
„Platba na dobierku je slovenským špecifikom a zdá sa, že tak skoro z nášho online sveta nezmizne. Počet takto objednaných nákupov totiž počas posledných rokov ostáva približne rovnaký. A to napriek tomu, že kupujúci si často musia za túto možnosť zaplatiť extra poplatok približne od 0,50 do 1 eura,“ hovorí Country Lead Shoptet pre Slovensko Mária Auxtová.
V susednom Česku, kde je dobierka takisto historicky zaužívaná, je počet takýchto nákupov nižší. V roku 2024 bol na úrovni 31,6 %, čo je približne o 12 % menej objednávok ako na Slovensku.
Rozdielny pohľad zákazníkov a predávajúcich
„Z pohľadu zákazníka, ktorý napríklad prvýkrát nakupuje v novom obchode, je takáto obozretnosť pochopiteľná. Má pocit, že objednávanie je takto bezpečnejšie, keďže za zásielku zaplatí, až keď ju reálne dostane – hoci pri preberaní, samozrejme, nevie, čo v nej je,“ vysvetľuje Mária Auxtová.
Niektorým zákazníkom zároveň vyhovuje aj neskoršia platba za tovar. Objednávku môžu urobiť, hoci aktuálne nemajú dostatočné prostriedky, lebo vedia, že reálne zaplatia napríklad po výplate. Iný pohľad na vec však majú majitelia online obchodov.
„Pre majiteľov e-shopov ide o najhoršiu možnosť, keďže posielajú tovar bez toho, aby mali zaplatené. Môže sa stať, že zákazník si zásielku nepreberie, a náklady na balné a poštovné predstavujú pre obchod čistú stratu,“ upozorňuje Mária Auxtová.
Zároveň však dodáva, že nie je veľa e-shopov, ktoré by si mohli dovoliť možnosť objednávky na dobierku pri jej súčasnej obľube zrušiť. Poctiví obchodníci, ktorí dobierku ponúkajú, teda na situáciu trochu doplácajú. Väčšina podvodných e-shopov totiž túto možnosť z pochopiteľných dôvodov vôbec neuvádza.
Obľúbená je aj platba kartou či prevod na účet
„Čo sa týka ďalších platobných metód, druhým najobľúbenejším spôsobom je platba kartou cez platobnú bránu Shoptet Pay. Zákazníci ju využili pri 27,6 % nákupov, čo je o 3 % viac ako pred rokom. Tento spôsob platby porovnateľne využívajú aj v Česku,“ približuje Mária Auxtová.
Na treťom mieste je prevod na účet, ktorý síce oproti minulému roku klesol o 4 %, ale stále predstavuje 9,2 % nákupov. Zaujímavé je, že v Česku platbu týmto spôsobom využívajú až dvakrát častejšie – vyše 18 % objednávok bolo uhradených práve prevodom.
Ostatné platobné metódy, ako napríklad platbu hotovosťou či cez Paypal, využívajú Slováci podstatne menej a ich súhrn predstavuje približne 19 % platieb.
Kontakt pre novinárov
pr@shoptet.skPosledné články z blogu
- Ako na úspešné škálovanie Performance Max kampaní v Google Ads
- Obsah od zákazníkov ako reklama? UGC môže fungovať lepšie, než si myslíte
- Ako sa nestratiť v legislatíve GDPR? Pozrite si prehľadný checklist
- Migrácia na Shoptet. Kompletný sprievodca, ako si nerozhádzať SEO
- Január – marec 2025: Novinky zo Shoptetu, ktoré by vám nemali uniknúť
- Po prechode na Shoptet zdvojnásobili svoje tržby. Ako sa podarilo rodinnej firme z Trenčína preraziť vo svete online biznisu?
- Transakčná daň: Skrytý poplatok, ktorý môže zdražiť online nákupy
- Nový zákon o prístupnosti. Čo znamená pre e-shopy?
- O dotáciu na ochranu duševného vlastníctva môžu e-shopy žiadať aj v roku 2025
- Ako zvýšiť zisk e-shopu bez zdražovania? Riešením je vyššia AOV