Veľkí hráči v e-commerce majú problémy, malým sa naďalej darí
Slováci v posledných rokoch míňajú čoraz viac peňazí v menších online obchodoch. Tento trend sa v zahraničí začal prejavovať už pred niekoľkými rokmi a momentálne prichádza aj na Slovensko. Aj vďaka nemu sa menším e-shopom naďalej darí.
Zatiaľ čo viaceré veľké e-commerce spoločnosti zaznamenávajú v tomto roku prepady alebo stagnáciu a neraz musia prepúšťať zamestnancov či zoštíhľovať svoje portfólio, množstva malých predajcov sa situácia súvisiaca s rastúcou infláciou či rozpútaním vojny na Ukrajine významne nedotkla.
Tržby menších obchodníkov stúpajú
„Minulý rok mali obchody na Shoptete obrat vyše dve miliardy eur a aj v tomto roku rastú. Zatiaľ čo veľkí hráči majú problémy, malí a strední podnikatelia mali napríklad medziročne v máji o 20 percent vyššie tržby,“ vysvetľuje Ivo Mrena, country lead Shoptet pre Slovensko. Podobný vývoj je aj v Česku. Podľa nezávislej Asociácie pre elektronickú komerciu rástol medziročne celý český e-commerce trh o 14 %, podnikatelia na Shoptete však vykázali priemerný rast až 28 %.
Trend nakupovania u menších lokálnych predajcov, ktorý sme na Slovensku významnejšie začali zaznamenávať už počas kovidu, podľa Iva Mrenu naďalej pokračuje: „Ľuďom dnes záleží na tom, koho svojím nákupom podporia.“
Menej je niekedy viac
Výhodou menších e-shopov je, že sa dokážu rýchlejšie prispôsobiť aktuálnemu stavu na trhu. „Veľkí online hráči neraz plánujú nákup tovaru alebo marketing na rok či viac dopredu. Mnohí z nich zle odhadli vývoj trhu a teraz majú problémy. Menšie prevádzky dokážu byť oveľa prispôsobivejšie, a preto sú ich výkyvy menšie,“ vysvetľuje Ivo Mrena.
V ich prospech môže hrať aj zameranie e-shopu na neraz úzkoprofilový sortiment. Ľuďom často ponúkajú tovar, ktorý nemá nik iný, a predajcovia zároveň dokážu v danej oblasti poskytnúť kvalitné poradenstvo. Zákazníci sú k takýmto obchodom lojálni, aj preto sú odolnejšie voči turbulenciám na trhu.
Priestor na rast je značný
Minulý rok na Slovensku pribudlo len na platforme Shoptet viac ako 1 300 nových internetových obchodov. Tento počet sa bude zrejme naďalej zvyšovať. „Západné krajiny majú podstatne väčší podiel e-commerce na celkovom predaji. Napríklad vo Veľkej Británii predstavuje e-commerce okolo 26 % celkového retailu, zatiaľ čo na Slovensku ide odhadom len o necelých 10 %. Priestor na rast je teda stále značný,“ uzatvára Ivo Mrena.
Kontakt pre novinárov
pr@shoptet.skPosledné články z blogu
- Pinterest ako marketingový nástroj pre váš e-shop
- Reshoper 2024: Čo robia inak e-shopy, ktoré rastú aj v nepredvídateľnej dobe?
- Prečo na vašom e-shope zákazník nedokončí objednávku? Pozrite si prehľad najčastejších dôvodov
- Ako prebieha tvorba grafiky pre váš e-shop na Shoptete?
- Vysoké náklady na marketing aj podceňované vianočné kampane. Pozrite si výsledky prieskumu medzi slovenskými e-shopármi
- „Priniesli sme módu do zdravotníctva,“ hovorí trojica lekárov. Teraz chce INFINITE MedStyle obliecť celú Európu
- Google Consent Mode v2 a koniec cookies tretích strán. Čo znamenajú pre váš e-shop?
- Prečo je na štart podnikania lepší prenájom e-shopu, ako e-shop vytvorený na mieru
- Produktové popisy vytvorené umelou inteligenciou? Je to tu!
- Veľký sprievodca chybami v reklamách na Facebooku a Instagrame