Posledný článok na blogu

Odoslali ste kupujúcemu objednaný tovar na dobierku bez zadania dobierkovej sumy? Poradíme, čo by ste mali urobiť!

Odoberať novinky e-mailom

Nevypĺňajte toto pole:
Vložením e-mailu súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov
 

Veľkí hráči v e-commerce majú problémy, malým sa naďalej darí

12. jún 2022
 

Slováci v posledných rokoch míňajú čoraz viac peňazí v menších online obchodoch. Tento trend sa v zahraničí začal prejavovať už pred niekoľkými rokmi a momentálne prichádza aj na Slovensko. Aj vďaka nemu sa menším e-shopom naďalej darí.

Zatiaľ čo viaceré veľké e-commerce spoločnosti zaznamenávajú v tomto roku prepady alebo stagnáciu a neraz musia prepúšťať zamestnancov či zoštíhľovať svoje portfólio, množstva malých predajcov sa situácia súvisiaca s rastúcou infláciou či rozpútaním vojny na Ukrajine významne nedotkla.

Tržby menších obchodníkov stúpajú

„Minulý rok mali obchody na Shoptete obrat vyše dve miliardy eur a aj v tomto roku rastú. Zatiaľ čo veľkí hráči majú problémy, malí a strední podnikatelia mali napríklad medziročne v máji o 20 percent vyššie tržby,“ vysvetľuje Ivo Mrena, country lead Shoptet pre Slovensko. Podobný vývoj je aj v Česku. Podľa nezávislej Asociácie pre elektronickú komerciu rástol medziročne celý český e-commerce trh o 14 %, podnikatelia na Shoptete však vykázali priemerný rast až 28 %

Trend nakupovania u menších lokálnych predajcov, ktorý sme na Slovensku významnejšie začali zaznamenávať už počas kovidu, podľa Iva Mrenu naďalej pokračuje: „Ľuďom dnes záleží na tom, koho svojím nákupom podporia.“ 

Menej je niekedy viac

Výhodou menších e-shopov je, že sa dokážu rýchlejšie prispôsobiť aktuálnemu stavu na trhu. „Veľkí online hráči neraz plánujú nákup tovaru alebo marketing na rok či viac dopredu. Mnohí z nich zle odhadli vývoj trhu a teraz majú problémy. Menšie prevádzky dokážu byť oveľa prispôsobivejšie, a preto sú ich výkyvy menšie,“ vysvetľuje Ivo Mrena.

V ich prospech môže hrať aj zameranie e-shopu na neraz úzkoprofilový sortiment. Ľuďom často ponúkajú tovar, ktorý nemá nik iný, a predajcovia zároveň dokážu v danej oblasti poskytnúť kvalitné poradenstvo. Zákazníci sú k takýmto obchodom lojálni, aj preto sú odolnejšie voči turbulenciám na trhu.

Priestor na rast je značný

Minulý rok na Slovensku pribudlo len na platforme Shoptet viac ako 1 300 nových internetových obchodov. Tento počet sa bude zrejme naďalej zvyšovať. „Západné krajiny majú podstatne väčší podiel e-commerce na celkovom predaji. Napríklad vo Veľkej Británii predstavuje e-commerce okolo 26 % celkového retailu, zatiaľ čo na Slovensku ide odhadom len o necelých 10 %. Priestor na rast je teda stále značný,“ uzatvára Ivo Mrena.