Posledný článok na blogu

Pinterest ako marketingový nástroj pre váš e-shop

Odoberať novinky e-mailom

Nevypĺňajte toto pole:
Vložením e-mailu súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov
 

Black Hat SEO

Black Hat SEO je súbor zakázaných postupov, ktoré majú za cieľ navýšiť hodnotenie webovej stránky a zlepšiť pozície vo vyhľadávačoch. Tieto techniky sú uvedené v pravidlách používania vyhľadávačov a za ich využitie v praxi hrozí penalizácia.

Black Hat SEO je súbor zakázaných postupov, ktoré majú za cieľ navýšiť hodnotenie webovej stránky a zlepšiť pozície vo vyhľadávačoch. Tieto techniky sú uvedené v pravidlách používania vyhľadávačov a za ich využitie v praxi hrozí penalizácia. Čo je Black Hat SEO a kde sa vzal jeho názov? Termín "Black hat" (v preklade čierny klobúk) pochádza z westernov, kde farba klobúka odlišovala "záporákov" s čiernymi klobúkmi a "klaďasov" s bielymi (viď. White Hat SEO). V súčasnosti sa termínom "Black Hat" označujú hackeri či tvorcovia počítačových vírusov.

Aké Black Hat SEO techniky poznáme? Pozrime sa na 12 z nich:

1. Cloaking

Jedna z najznámejších Black Hat SEO techník, za ktorú vám hrozí penalizácia od vyhľadávačov. Čo to vlastne cloaking je? Jednoducho povedané predhadzuje vyhľadávačom iný obsah, než ktorý vidí používateľ. Verzia pre vyhľadávače je upravená tak, aby mala čo najlepší ranking. Vyhľadávač teda vidí text a odkazy, ktoré používateľ nevidí. Ako možno taký text skryť? Existuje niekoľko možností:

  • rovnaká farba písma aj pozadia
  • veľkosť písma 0
  • odkaz na jeden znak
  • umiestnenie textu mimo obrazovku pomocou CSS
  • zámena obrázkov za text
  • spoplatnený obsah len pre vyhľadávače
  • presmerovanie obsahu vyradeného z indexu na obsah indexovaný

Tieto techniky cloakingu vyhľadávače ako Google alebo Zoznam poznajú. Krátkodobo môžete dosiahnuť zlepšenie rankingu, avšak v minulosti neraz také obchádzanie potrestali penalizáciou. Zachrániť penalizovaný web stojí veľa času, úsilia a peňazí.

2. Keyword Stuffing

Keyword stuffing, slovensky tapetovanie kľúčovými slovami, je ďalšou zakázanou praktikou v rámci Black Hat SEO. Text, ktorý obsahuje nadmerné množstvo kľúčových slov v meta značkách i tele článku je nielen zle čitateľný, ale aj postihnuteľný.

Predtým táto praktika fungovala pomerne úspešne. Dnes vyhľadávače dokážu umelý prekľúčovaný obsah rýchlo rozpoznať. Pokiaľ chcete predísť vyradeniu stránky z indexu alebo penalizáciu, nakladajte s kľúčovými slovami rozumne.

3. Automatizovaný obsah

Automaticky generovaný text je jeden z častých nešvárov. V zásade nejde o nič zakázaného. Je bežnou praxou, že v rámci e-shopu sa píšu ručne popisky dôležitých kategórií a u ostatných sa v rozumnej miere využije automatizovaný text. Hlavné je, aby text pôsobil neumelo a ľudsky.

Automatizovaný obsah sa však používa k tomu, aby ste získali veľký počet vstupných stránok na najrôznejšie long tailové výrazy s minimálnou námahou. Textu väčšinou chýba formát, štýl či samotné odseky. To môže poškodiť celý web vo vyhľadávačoch. Môžete potom zaznamenať zhoršenie pozícií vo vyhľadávačoch, prípadne penalizáciu.

4. Doorway stránka

Doorway page má za úlohu oklamať vyhľadávače podobne ako cloaking. V praxi je to stránka vytvorená priamo pre roboty. Cieľom je, aby sa umiestnila vysoko vo vyhľadávačoch. Z takejto stránky vedie buď presmerovanie na inú cieľovú stránku, alebo obsahuje neprehliadnuteľnú reklamu, ktorá nabáda ku kliknutiu.

Podobne ako u cloaking, aj v prípade doorway stránky je možné krátkodobo uspieť a zlepšiť ranking. Ide ale o manipulatívnu praktiku, ktorú vyhľadávače trestajú penalizáciou.

5. Link farma

Link farmy sú vzájomne previazané weby za účelom tvorby spätných odkazov. Môžu to byť rôzne weby patriace kľudne jednému majiteľovi, ktoré sa viažu na účely zvyšovania rankingu. V praxi môžete naraziť napríklad na katalógy, ktoré nemajú žiadny reálny obsah. Aj tu hrozí penalizácia. Nielen link farmám, ale aj bežným webom, ktoré ich využijú k linkovaniu.

Ide tiež o rôzne SEO lišty, výmenné programy alebo iné odkazovanie z webu A na B na C a ten zas na web A. Cez tieto odkazy neprúdi viacmenej žiadna návštevnosť a okrem toho, že vám link farmy nepomôžu, hrozí aj v tomto prípade penalizácia.

6. Article spinning

Article spinning býva zamieňaný za copywriting. Na rozdiel od neho ide ale o manipulatívnu techniku, ktorá spadá do Black Hat SEO. Čo to znamená? Často manuálne aj automatické prepisovanie textu do rôznych variantov za účelom indexácie obsahu vo vyhľadávačoch a aby daný obsah roboti nevyhodnotili ako duplicitný.

7. Hidden links

Hidden links, čiže skryté odkazy, sú také odkazy, ktoré vidí len robot, ale pre užívateľa neexistujú. Neviditeľnosti odkazu pre užívateľa sa dosiahne jednotnou farbou hyperlinku a pozadia stránky či umiestnenie odkazu mimo obrazovku pomocou CSS.

8. Linkbait & Switch

Táto technika inak známa aj ako Page swapping už nie je vďaka vyspelosti vyhľadávačov tak účinná. Ide o to, ako na konkrétny článok získať dostatočný počet relevantných odkazov, ktoré by pomohli k získaniu dobrej pozície vo vyhľadávaní a zmeniť obsah stránky napríklad na inú tému. Týmto konaním opäť porušujete pravidlá užívania.

9. Duplicitné obsah

Unikátny a originálny obsah je základ. Pokiaľ ale takýto obsah máte na svojich stránkach viackrát ako raz, ide o duplicitu. Zhodný alebo veľmi podobný obsah vyhľadávače nemajú radi a toto previnenie trestajú. O duplicitu ide aj v prípade, že skopírujete konkurenčný obsah. Okrem penalizácie sa tak vystavujete aj obvineniu z plagiátorstva.

10. Výmena odkazov

Bežná prax v link buildingu, keď sa dva weby dohodnú, že si vzájomne prelinkujú niektoré zo svojich podstránok. Ako so všetkým, tak aj s výmenou odkazov je treba zaobchádzať rozumne. Riskujete, že váš web príde o ťažko vydobyté pozície. Ideálny je jeden spätný odkaz na doménu.

11. Komentárov spam

Táto technika už nie je príliš účinná, pretože vyhľadávače odkazom v komentároch neprikladajú takú váhu ako v minulosti. Možnosť uviesť svoje URL stránky v komentári niektorí zneužívajú a niektoré príspevky potom postrádajú relevanciu. Dnes už väčšina blogov odkazy v komentároch označuje defaultne nofollow.

Znamená to, že vyhľadávače, ako Google, odkaz nenasledujú. Avšak aj nofollow odkazy majú svoje opodstatnenie. Sú do istej miery žiadúce, pretože napomáhajú vytvoriť prirodzený odkazový profil vášho webu. Aj takéto odkazy teda majú svoju hodnotu.

12. Zneužívanie štruktúrovaných dát

Štruktúrované dáta sú dnes bežnou súčasťou e-shopov, reštaurácií a aj napríklad food blogov. Síce neovplyvňujú samotný ranking stránky, ale môžu zatraktívniť podobu výsledku vo vyhľadávaní a zvýšiť tak mieru prekliku. Niektorí zneužívajú aj túto inak prínosnú funkciu. A to tak, že vyhľadávačom podsúvajú také dáta, ktoré ich majú zmiasť.

V rámci Black Hat SEO ide napríklad o to, že si tvorca ohodnotí svoje stránky piatimi hviezdičkami na falošnom webe s recenziami a pridá štruktúrované dáta tak, aby jeho strana vynikla. Toto je veľmi riskantné a stíhateľné.

Príbuzné témy: Optimalizácia pre vyhľadávače