Slovník pojmov

3D Secure

Jedná sa o formu zabezpečenia pri platbe kartou cez internet, vďaka ktorému sa zákazník nemusí báť zneužitia svojich osobných údajov a údajov o platobnej karte. Vďaka tomuto systému sú už platby online úplne bezpečné, 3D-Secure je totiž dnes už úplne bežne využívané zabezpečenie.

A/B testovanie

A/B testovanie je klasickou metódou hojne používanou v marketingu. Má za cieľ zvýšiť konverzie či konverzný pomer testovaného projektu. Medzi hlavné výhody A/B testovania patria nízke náklady, vysoká efektivita, jednoduché nasadenie a jednoduché vyhodnocovanie.

ACCA

ACCA je jeden z modelov marketingovej komunikácie, známy tiež ako spektrum DAGMAR. V roku 1961 ho opísal Russell H. Colley. ACCA / DAGMAR sa využíva pre meranie marketingovej efektivity.

Adblock

Adblock je doplnok internetových prehliadačov, ktorý skrýva či filtruje reklamu na webe. Alternatívami sú rozšírenia Adblock Plus, AdAway či uBlock Origin.

Affiliate systém

Affiliate systém je jedným z marketignových nástrojov e-shopov či internetových firiem. Ide o spôsob propagácie tovaru alebo služieb prostredníctvom partnerských webov či firiem (tzv. Affiliate partnerov) výmenou za podiel z predaja (tzv. províziu).

AIDA

AIDA je skratkou, ktorá popisuje model pôsobenia reklamy.

Alt

Jedná sa o alternatívny text, ktorý je priradený obrázkom na webových prezentáciách alebo e-shopoch.

Anchor text

Anchor text je jedno alebo viac slov, ktoré tvoria hypertextový odkaz na inú stránku. Tento text býva odlíšený od zvyšku textu buď podčiarknutím alebo farebným označením. Slúži na vedenie návštevníka na webe aj zvýšenie relevantnosti stránky, na ktorú odkaz vedie. Anchor text je tak dôležitý pre SEO, čiže optimalizáciu pre vyhľadávače.

Anketa

Anketa je forma prieskumu, vďaka ktorej získa e-shop spätnú väzbu od svojich návštevníkov.

B2B

Skratka Business-to-Business označuje obchodné vzťahy medzi veľkoobchodnými partnermi. Tiež sa využíva na označenie takého softvérového riešenia, ktoré môže slúžiť pre veľkoobchodný predaj. Často je preto využívaná v prostredí internetového obchodu, tiež označovaného ako e-commerce.

B2C

B2C je skratka pre Business-to-Consumer alebo tiež Business-to-Customer. Popisuje obchodný vzťah predajcu (obchodu, firmy) a koncového zákazníka a radíme ho do oblasti internetového podnikania, inak povedané tiež e-commerce.

B2G

Skratka B2G vychádza z anglického Business to Goverment (vzťah obchodník - štátna správa) a označuje obchodné vzťahy so štátnou správou. Občas sa používa termín marketing verejného sektora (Public Sector Marketing).

Backend

Backendom je označovaná tá časť webovej aplikácie (internetových stránok či e-shopu), cez ktorú sa vykonáva správa samotných stránok. Zvyčajne je táto sekcia označovaná ako "administrácia".

Banner

Banner je jednou z foriem reklamy hojne využívanou v online marketingu. Jedná sa o grafický typ reklamy, ktorá má za úlohu upútať pozornosť návštevníkov stránok. Bannery sa vyznačujú snahou o pútavé vizuálne spracovanie.

Bannerová slepota

Pojem bannerová slepota (anglicky Banner Blindness) označuje odolnosť užívateľov voči bannerovej reklame, respektíve jej podvedomé ignorovanie. Tento jav bol prvýkrát popísaný v roku 1998.

Black Hat SEO

Black Hat SEO je súbor zakázaných postupov, ktoré majú za cieľ navýšiť hodnotenie webovej stránky a zlepšiť pozície vo vyhľadávačoch. Tieto techniky sú uvedené v pravidlách používania vyhľadávačov a za ich využitie v praxi hrozí penalizácia.

Blog

Blog je populárna forma prezentácie názorov, postrehov a myšlienok. Zvyčajne je písaný jedným autorom, v rámci firemného blogu i viac autormi. Býva zameraný buď všeobecne alebo na konkrétnu oblasť.

Bounce Rate

Bounce rate, slovensky miera odchodov/opustenia stránky, je štatistika v Google Analytics vyjadrujúca percento užívateľov, ktorí prídu na webové stránky a neuskutočnia na nich žiadnu akciu. Zjednodušene to znamená, že nepokračujú na ďalšiu stránku ani nekliknú na žiadny klikateľný prvok.

Brand

Brand označuje značku konkrétneho produktu, služby či organizácie. Ako brand je myslené grafické spracovanie značky, teda logo, ale aj samotná podstata toho, ako tovar a službu zákazníci vnímajú.

Business plán

Business plán je dokument, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou strategickej prípravy pred začatím každého podnikania, vrátane podnikania na internete.

C2B

C2B je jedným z modelov elektronického obchodovania popisujúci vzťah Consumer-to-Business. Iniciátorom je v tomto prípade zákazník/spotrebiteľ a cieľovou skupinou firmy.

C2C

C2C je skratka z anglických slov Consumer to Consumer a popisuje vzťah dvoch a viacerých koncových zákazníkov. Ide teda o nepodnikateľov obchodujúcich medzi sebou.

CAPTCHA

CAPTCHA je test, ktorý sa na webe využíva pre odlíšenie skutočného užívateľov od robotov.

Cenové varianty

Cenové varianty je nástroj, ktorý umožňuje predávať jeden druh tovaru, ktorý sa však líši svojou cenou v závislosti na špecifické vlastnosti produktu.

Click Rate

Click Rate vyjadruje pomer medzi počtom zobrazení reklamného prvku a počtom kliknutí na zobrazenú reklamu. Vypovedá o účinnosti konkrétnej reklamy.

CMS

CMS je skratkou z anglického Content Management System a popisuje systém pre jednoduchú a rýchlu správu obsahu internetových stránok.

Collabim

Collabim je vhodným internetovým nástrojom (službou), ak potrebujete pomôcť pri optimalizácii stránok pre vyhľadávače (tzv. SEO) a následnej analýze a reportovaní.

Cookies

Cookies označuje malé množstvo dát vytvorených webovou stránkou a uložené v počítači užívateľa.

Copywriter

Copywriter je špecialista, ktorý sa zaoberá písaním zrozumiteľných a obchodne úspešných textov.

CPT (Cost Per Thousand)

CPT (cost per thousand) je jeden z modelov spôsobu platby za reklamu.

Cross-selling

Cross-selling je obchodná stratégia s cieľom zvýšiť predaj, respektíve zvýšiť celkovú objednávku ponukou súvisiaceho či doplnkového tovaru.

CSS

CSS (Cascading Style Sheets) je skratkou pre kaskádové štýly a označuje programovací jazyk, pomocou ktorého je možné efektívne formátovať internetové stránky.

CSV formát

CSV (Comma-separated values) je jednoduchý súborový formát, ktorý sa skladá z riadkov, v ktorých sú jednotlivé položky oddelené znakom. Takýto formát slúži na výmenu tabuľkových dát.

CTR

CTR je termín používaný v internetovom marketingu a popisuje mieru prekliknutia danej reklamy.

Doména

Doména je jednoznačný identifikátor pre počítač alebo siete v prostredí internetu. Ide o skratku, správnym názvom je doménové meno. Jeho hlavnou funkciou je to, že nahrádza číselný kód priradený každému počítaču pripojenému v internetovej sieti.

Doprava zdarma

Doprava zdarma je jedným z marketingových nástrojov, ako motivovať návštevníkov, aby nakúpili práve vo vašom e-shope.

Dropshipping

Dropshipping je spôsob distribúcie tovaru, kedy prevádzkovateľ e-shopu nemusí disponovať vlastnými skladovými priestormi vďaka tomu, že výrobca alebo veľkoobchod tovaru odosiela tovar priamo zákazníkovi konkrétneho e-shopu.

Dynamický remarketing

Dynamický remarketing je vylepšenou formou klasického remarketingu od Google Ads, ktorá cieli na zákazníka či návštevníka prostredníctvom produktov, ktoré si zákazník prezeral v danom eshope niekedy v minulosti.

E-business

E-business (niekedy tiež e-biznis) je označenie pre podnikanie na internete prípadne podnikanie pomocou elektronických nástrojov všeobecne.

E-commerce

E-commerce (niekedy tiež e-komerce, eCommerce) je súhrnné označenie pre obchodné činnosti vykonávané na internete a pomocou ďalších elektronických prostriedkov.

E-mailing

E-mail marketing patrí medzi nástroje marketingu, vďaka ktorým veľmi efektívne a rýchlo môžete odovzdať svojim zákazníkom alebo sledovateľom oznámenie či obchodnú ponuku formou elektronickej priamej komunikácie.

E-obchod

Je slovenské označenie pre e-shop, web-shop, internetový obchod alebo elektronický obchod.

E-zin

Pojem e-zin označuje elektronické časopisy alebo úryvky z časopisov, ktoré sú rozosielané iba elektronicky.

Elektronický obchod

Elektronický obchod je označenie pre e-shop, shop, web-shop, e-obchod, internetový obchod, a pod. Elektronické obchody sú najdôležitejšou súčasťou e-commerce, ktorá spadá do oblasti e-businessu.

Eshopiště.cz

Eshopiste.cz je trhovisko e-shopov, miestom pôžičiek do online podnikania a investícií do internetových obchodov.

Facebook Ads

Facebook Ads sú ďalším zástupcom zo skupiny PPC reklám. Rovnako ako v Google Ads alebo Skliku aj tu nakupujete reklamný priestor formou aukcie.

FAQ

Skratka FAQ pochádza z anglického slovného spojenia Frequently Asked Questions teda často kladené otázky.

Firefox

Mozilla Firefox je jedným z najpopulárnejších webových prehliadačov (browserov).

Flash

Technológia pre tvorbu animácií, videí, interaktívnych aplikácií a hier, ktoré možno spustiť priamo v prehliadači.

Frontend

V oblasti prevádzky e-shopu sa ako frontend označuje to, čo vidí návštevník vo svojom prehliadači (browseri), keď príde na adresu konkrétneho internetového obchodu.

Fulltextové vyhľadávanie

Fulltextové vyhľadávanie slúži na nájdenie konkrétneho slova alebo slovného spojenia v celom obsahu stránok.

GDPR

GDPR je skratka z General Data Protection Regulation, slovensky Všeobecné nariadenie o ochrane osobných údajov, ktoré na Slovensku a celej Európskej únii nadobudlo účinnosť 25. mája 2018. Dotklo sa všetkých firiem, inštitúcií, jednotlivcov i online služieb, ktoré pracujú s dátami užívateľov. Takže aj e-shopov.

Google Ads

Google Ads je reklamný systém, ktorý umožňuje zobrazovať textové aj grafické inzeráty na váš web a produkty vo vyhľadávači Google a na ďalších stránkach (tzv. obsahovej sieti). Reklamy sa platia formou PPC (za každé kliknutie na ne) a umožňujú pokročilé zacielenie a meranie.

Google AdSense

Google AdSense je jednou zo služieb Google. Sprostredkováva reklamu prevádzkovanú spoločnosťou Google, čiže slúži na zobrazovanie cudzej kontextovej reklamy na vašich stránkach.

Google Analytics

Komplexné a veľmi populárny nástroj pre správu štatistík webu alebo e-shopu.

Google bomba

Spôsob určitého zneužitia princípov, na ktorých funguje vyhľadávač Google. Obvyklým obsahom Google bomby sú rôzne žarty alebo vyjadrenie kritických postojov k politike alebo aktuálnemu spoločenskému dianiu.

Google Insight for Search

Nástroj vyvinutý spoločnosťou Google, ktorý umožňuje sledovať štatistiky vyhľadávania v rámci vyhľadávača Google podľa zvolených kritérií.

Google nákupy

Google Nákupy, tiež známe ako Google Merchant Center, je porovnávač tovaru, ktorý prevádzkuje spoločnosť Google.

Google Reader

Google Reader je RSS čítačka fungujúca vo webovom prehliadači. Používanie Google Reader je zdarma. Táto služba je prevádzkovaná spoločnosťou Google.

Google Search Console

Google Search Console, skôr Webmaster Tools je komplexný nástroj pre optimalizáciu a správu webu. Na rozdiel od Google Analytics nesleduje pohyb a správanie návštevníkov, ale či a akým spôsobom sa na webe pohybujú roboti vyhľadávačov, ktorí zaznamenávajú (indexujú) obsah webu.

Google slovník

Google slovník, alebo tiež google translator, je bezplatná online prekladateľská služba spoločnosti Google.

Google Tag Manager (GTM)

Google Tag Manager, známy tiež ako GTM, je systém pre správu meracích kódov na webových stránkach.

Google Toolbar PageRank (GTPR)

Google Toolbar PageRank bol približný prepočet hodnoty PageRank pre bežných užívateľov.

GoPay

GoPay je platobná brána, ktorá zoskupuje jednotlivé platobné metódy s najvyššou možnou úrovňou zabezpečenia a umožňuje tak platiť za služby a produkty online.

Hashtag #

Hashtag je populárny symbol "#" používaný hlavne na sociálnych sieťach. Označuje sa ním kľúčové slovo, na základe ktorého sa dá vyhľadať obsah konkrétneho média, súboru alebo textu. V slovenčine sa hashtagu hovorí mriežka či krížik.

Hoax

Hoax je nevyžiadaná správa, ktorá vydáva nepravdivé informácie za fakty. Veľmi často nabáda k ďalšiemu zdieľaniu medzi vašich známych. V horšom prípade sa okrem rozširovania klamstiev snaží tiež zámerne škodiť.

Homepage

Homepage označuje úvodnú stránku webovej prezentácie alebo e-shopu. Homepage má dnes funkciu predovšetkým akéhosi rozcestníku kam sa návštevník môže kedykoľvek vrátiť.

Hosting

Hosting umožňuje prenajať si miesto na serveri, kam sa umiestni webová prezentácia alebo e-shop, tak aby tieto stránky boli dostupné odkiaľkoľvek z internetu. Často býva hosting označovaný ako webhosting.

Hreflang atribút

Atribút hreflang sa v SEO používa pre zacielenie multijazyčných webových stránok na určité publikum. Tento atribút informuje vyhľadávače (Google, Yandex), aký jazyk je použitý na webe. Vďaka tomu roboti vyhľadávačov ľahšie pochopia, ktorí používateľa sú pre daný obsah relevantní.

htaccess

Htaccess je súbor, pomocou ktorého je možné upravovať niektoré nastavenia hostingového servera, bez toho, aby bol potrebný zásah správcu tohto servera.

HTML

Skratka HTML znamená HyperText Markup Language, voľne preložené ako hypertextový značkovací jazyk. Jazyk HTML sa začal masívne využívať s rozvojom webu.

HTTP

HTTP je skratka pre HyperText Transfer Protocol.

HTTPS

HTTPS je zabezpečenou verziou HTTP. HTTPS je skratka pre HyperText Transfer Protocol Secure.

Chrome

Google Chrome je najmladší prehliadač na trhu. Prvá stabilná verzia bola vypustená až v roku 2008. Hlavnou konkurenčnou výhodou tohto prehliadača je jeho rýchlosť. Chrome bol vyvinutý spoločnosťou Google a je k dispozícii zdarma.

Impresie

Impresie označuje zobrazenie banneru v prehliadači. Čo ale nemusí byť zárukou, že návštevník banner naozaj uvidí.

Indexácia

Pojem indexácia je veľmi úzko spojený s vyhľadávačmi. Indexácia označuje proces uloženia obsahu webových stránok do databázy konkrétneho vyhľadávača na ďalšie spracovanie.

Internetový obchod

Internetový obchod je označenie pre B2B alebo B2C aplikácie, ktoré fungujú v prostredí internetu. Vzhľadom k tomu, že tieto aplikácie sú primárne zamerané na predaj alebo nákup, sú radené do sféry e-commerce.

IP adresa

IP (Internet Protocol) adresa je číslo, pomocou ktorého možno identifikovať zariadenia v internete. IP adresa je prideľovaná správcom. IP adresa je tvorená štyrmi číslami o hodnotách 0 - 255, ktoré sú oddelené bodkami.

JavaScript

JavaScript je objektovo orientovaný skriptovací jazyk využívaný pre tvorbu interaktívnych internetových stránok a aplikácií.

Kaskádové štýly

Často sa môžeme stretnúť so skratkou CSS (Cascading Style Sheet).

Katalóg

Katalóg je označenie pre weby, ktoré obsahujú zoznam odkazov na ďalšie internetové stránky. Zoznam týchto stránok je triedený do rôznych kategórií podľa zvolených parametrov. Občas sa môžeme stretnúť aj s pojmom internetový katalóg.

Kľúčové slovo

Pojem kľúčové slovo je v súčasnosti najviac spomínaný v súvislosti s optimalizáciou pre vyhľadávače (SEO). Kľúčové slovo je často označované anglickým výrazom keyword.

Kontextová reklama

Kontextová reklama je druh internetovej reklamy, ktorej špecifikom je, že sa zobrazuje na stránkach s podobným obsahom, aký sama zdeľuje.

Konverzia

Konverziou je v oblasti internetového podnikania chápaná vopred definovaná akcia návštevníka webu, webovej prezentácie, blogu alebo e-shopu.

Konverzný pomer

Konverzný pomer v najjednoduchšom zmysle udáva z koľkých návštevníkov internetového obchodu sa stanú zákazníci. Konverzia však nemusí byť definovaná ako nákup tovaru.

Landing Page

Pre anglický výraz Landing Page sa zvyčajne používa slovenský ekvivalent cieľová stránka. Landing Page je stránka, ktorá má za úlohu zmeniť návštevníka na zákazníka a preto by mala dosahovať čo najvyššieho konverzného pomeru v rámci celého webu alebo internetového obchodu.

Layout

Pojmom layout sa označuje spôsob rozloženia určitých prvkov na ploche, ktoré sa pravidelne opakujú aj keď sa mení obsah. Layout sa môže vyskytovať v tlačených médiách ako sú noviny alebo časopisy. V oblasti internetového podnikania sa však tento pojem vzťahuje k usporiadaniu prvkov nainternetových stránkach, webových prezentáciách, e-shopoch, web-shopoch a internetových obchodoch všeobecne.

Link farma

Pojmom link farma sa označujú weby alebo vzájomne prepojené systémy webov, ktorých hlavným účelom je vytvorenie hustej siete spätných odkazov, aby jednotlivé weby získali lepšie hodnotenie vo vyhľadávačoch.

Long Tail

Pojem long tail sa občas prekladá ako dlhý chvost, väčšinou sa ale stretávame skôr s anglickou podobou. Long tail princíp možno aplikovať ako na predaj tovaru, tak aj na SEO a výber kľúčových slov.

Mapa webu

Mapa webu umožňuje návštevníkom pozrieť si kompletnú štruktúru webovej prezentácie. V mape webu je zobrazená hierarchická štruktúra najdôležitejších stránok webu. Obvykle má textovú formu. Môžeme sa stretnúť aj s anglickým termínom Sitemap.

Microsite

Microsite je názov pre menšiu internetovú stránku, ktorá nie je súčasťou hlavného webu, ale je vytvorená pre špeciálny účel ako je propagácia nového výrobku, súťaž alebo zľavy. Microsite býva občas označovaná tiež ako minisite alebo weblet.

Miera prekliku

Miera prekliku je tiež označovaná skratkou CTR (Click Through Rate).

Moneybookers

Moneybookers je pôvodne britský systém pre platby cez internet. Jedná sa o ďalšiu verziu elektronickej peňaženky. Platobný systém Moneybookers umožňuje platiť v internetových obchodoch prijímať a odosielať platby. Moneybookers sa zameriava predovšetkým na európsky trh, ale cez tento systém je možné platiť napríklad aj cez eBay.

MySQL

MySQL je multiplatformový databázový systém, ktorý v súčasnosti vlastní firma Oracle Corporation. MySQL funguje na základe jazyka SQL. MySQL teda možno označiť ako dialekt jazyka SQL. MySQL je k dispozícii zdarma pod licenciou GPL.

Najpredávanejší tovar

Hoci toto heslo môže znieť banálne, ukrýva sa pod ním veľmi silný marketingový nástroj, ktorý možno využiť pri prevádzke e-shopu.

Nákup bez registrácie

Každý internetový obchod by mal svojim zákazníkom ponúknuť možnosť nakúpiť bez nutnosti sa registrovať.

Návštevnosť

Návštevnosť, niekedy tiež označovaná anglickým slovom traffic, udáva počet ľudí, ktorí navštívili konkrétnu webovú stránku alebo internetový obchod. Návštevnosť je jednou zo základných štatistík, ktoré možno merať napríklad pomocou Google Analytics.

Newsletter

Newsletter je pomerne účinný nástroj internetového marketingu, ktorý môže registrovaných zákazníkov internetového obchodu či e-shopu upozorňovať na špeciálne akcie, zľavy alebo len udržiava povedomie o značke. Rozosiela sa pomocou e-mailu vo formáte HTML a v patričnej grafickej úprave, ktorá má za úlohu upútať pozornosť.

Obchodiště

Obchodiště.cz je B2B platforma, ktorá vytvára priestor pre komunikáciu veľkoobchodov a ich odberateľov. Dodávateľ tu môže ponúkať ľubovoľný počet produktov určených pre veľkoobchodný predaj.

Obsahový Marketing

Obsahový marketing je dôležitou súčasťou marketingu ako takého. Sústredí sa na vytváranie obsahu, ktorý je zaujímavý a nejakým spôsobom prínosný pre stanovenú cieľovú skupinu.

Off-Page faktory

Off-Page faktory ovplyvňujú umiestnenie webu vo vyhľadávaní. Označujú činitele, ktoré majú vplyv na umiestnenie webu vo vyhľadávačoch, ale na rozdiel od on-page faktorov majú svoj pôvod mimo prevádzkovaný web.

On-Page faktory

On-Page faktory majú vplyv na umiestnenie webu alebo e-shopu vo vyhľadávaní a sú neoddeliteľnou súčasťou optimalizácie pre vyhľadávače (SEO). Na rozdiel od off-page faktorov, on-page faktory je možné ovplyvniť oveľa jednoduchšie, pretože vyplývajú priamo zo stavby konkrétneho prevádzkovaného webu.

Online Marketing

Pojem online marketing sa začal presadzovať s rozvojom internetových obchodov a podnikania na internete všeobecne. Môžeme sa tiež stretnúť s označením internetový marketing, e-marketing alebo web-marketing.

Online platby

Online platby sú stále populárnejším riešením pre platenie nielen v oblasti B2C ale aj B2B. Online platby možno vykonávať pomocou klasických platobných kariet, u ktorých je aktivované internetové bankovníctvo, kreditných kariet, elektronických peňaženiek alebo platobných systémov.

Open Source

Open source je softvér, ktorého zdrojové kódy sú voľne k dispozícii. Dobrovoľní vývojári môžu zdrojové kódy študovať a modifikovať. Vylepšené alebo nové časti takéhoto softvéru sú potom zakomponované do celkovej štruktúry a vďaka tomu sa open source softvér vyvíja.

Opera

Opera je názov jedného z najrozšírenejších prehliadačov webového obsahu. Tento prehliadač môžeme zaradiť k prehliadačom ako sú Internet Explorer, Firefox, Chrome alebo Safari. Zastúpenie tohto prehliadača je však oveľa menšie než má Chrome alebo Firefox.

Optimalizácia pre vyhľadávače

S týmto slovným spojením sa môžeme stretnúť veľmi často aj vo forme skratky SEO (Search Engine Optimization). Optimalizácia pre vyhľadávače popisuje proces úpravy webu alebo e-shopu, ktorý má zabezpečiť umiestnenie vo vyhľadávaní na popredných priečkach.

Otázka na predavača

Otázka na predavača je ďalší z nástrojov, ktoré majú za cieľ zvýšiť dôveryhodnosť e-shopu a zvýšiť komfort nákupu pre zákazník.

Page Rank

Page Rank je veličina, ktorá ukazuje, ako je konkrétny web alebo e-shop hodnotený vyhľadávačom Google.

PayPal

PayPal je systém určený pre online platby. PayPal je postavený tak, aby jeho užívatelia minimalizovali riziko zneužitia informácií o platobnej karte a zároveň mohli pohodlne a rýchlo platiť po internete.

Perl

Perl je interpretovaný programovací jazyk. Vyznačuje sa značnou mierou modifikovateľnosti a dáva programátorom veľkú voľnosť v spôsobe stavby kódu. Jednu vec možno urobiť viacerými spôsobmi. Perl je slobodný softvér s otvoreným kódom, teda je open source.

PHP

PHP (Hypertext Preprocessor) je programovací jazyk využívaný predovšetkým k vývoju dynamických webových aplikácií. PHP scripty pracujú na strane servera na rozdiel napríklad od JavaScriptu, ktorý funguje na počítači užívateľa.

Pohoda

Pohoda je ekonomický softvér, ktorý pokrýva široké spektrum funkcií a obsahuje rad nástrojov na správu komunikácie, daní, fakturačné nástroje, nástroje pre homebankning, mzdy a mnoho ďalších nástrojov.

PPA (Pay Per Action)

Skratka PPA znamená Pay Per Action. Označuje druh internetovej reklamy, kde inzerent platí za konkrétnu akciu ako je vykonanie nákupu alebo napríklad registrácia užívateľa. PPA je všeobecné označenie systému zameraného na konkrétne zložitejšie akcie návštevníkov. Tieto úkony sú na rozdiel od úkonov v rámci systémov PPV alebo PPC komplikovanejšie.

PPC

PPC označuje slovné spojenie Pay per Click. Inzerent v rámci tohto reklamného systému platí len za to, keď návštevník klikne na reklamu alebo odkaz smerovaný na stránky inzerenta. Cena jedného clicku sa líši podľa miery konkurencie a umiestnenia. Nestačí však len priviesť návštevníka na svoje stránky alebo e-shop. PPC kampaň musí byť optimalizovaná tak, aby dosiahla čo najvyššieho konverzného pomeru. To zahŕňa aj voľbu vhodnej cieľovej skupiny a teda aj umiestnenie reklamy a ďalších premenných.

PPP (Pay per Post)

PPP označuje reklamný systém založený na systéme Pay per Post, teda platbu za článok.

PPS (Pay per Sale)

Pay per Sale je reklamný systém, kedy inzerent platí len za zákazníkov, nie za návštevníkov svojho internetového obchodu.

PPT (Pay per Time)

Pay per Time je reklamný systém, ktorý je založený na tom, že inzerent platí iba za čas, kedy je reklama vystavená.

PPV (Pay per View)

Skratka PPV zodpovedá termínu Pay per View. V tomto systéme teda inzerent platí poskytovateľovi reklamného priestoru už za zobrazenie inzerátu. Oproti PPC systémom je PPV jednoduchší na sprevádzkovanie. PPV systémy sa špecializujú predovšetkým na bannerové kampane, pričom sa obvykle platí za 1000 zobrazení banneru.

Public Relations

Public Relations býva často skrátené na PR (pí ár) a voľne ho možno preložiť ako vzťahy s verejnosťou. Termín vzťahy s verejnosťou však úplne nevystihuje podstatu Public Relations. PR síce zvyčajne smeruje zo spoločnosti alebo firmy smerom k verejnosti. Existuje ale aj vnútorné PR, ktoré funguje v rámci spoločnosti a má za úlohu vytvárať firemnú kultúru a informovať zamestnancov o súčasnom dianí v spoločnosti. Celkovo by PR malo fungovať aj ako spätná väzba pre spoločnosť alebo firmu.

Python

Python je objektovo orientovaný programovací jazyk.

Redakčný systém

Redakčný systém sa používa pre správu a publikovanie obsahu webovej prezentácie alebo blogu. Často sa môžeme tiež stretnúť s pojmom CMS. Redakčné systémy sú vytvorené tak, aby ich aj laik mohol jednoducho a efektívne ovládať. Redakčné systémy sa používajú pre správu príspevkov, diskusií, komentárov, pre publikovanie obrázkov alebo iných multimediálnych súborov, prípadne možno v rámci redakčného systému určovať práva jednotlivým užívateľom.

Registrácia užívateľov

Ide o nástroj, ktorý by mal byť súčasťou každého profesionálneho e-shopu. V podobe modulu umožní zákazníkom registráciu v internetovom obchode.

Robot

Robot je označenie pre program, ktorý prehľadáva internet a na jednotlivých stránkach vykonáva vopred naprogramované úkony. Najčastejším a vítaným typom robota je tzv. spider alebo crawler.

ROI

Skratka ROI pochádza z anglického originálu Return of Investment, teda návratnosť investícií. ROI v podstate vyjadruje pomer medzi investíciami a ziskom z týchto investícií.

RSS

Skratka RSS je vykladaná ako Really Simple Syndication alebo Rich Site Summary. Jedná sa o technológiu, ktorá užívateľom umožňuje jednoducho odoberať aktuálny obsah zo zvolených webových stránok. V rámci RSS je potrebné odlíšiť pojem RSS feed alebo tiež RSS kanál a RSS čítačku.

Screenshot

Screenshot označuje snímku plochy monitora, teda toho, čo vidí používateľ. Screenshot sa využíva pri tvorbe návodov a tutoriálov, kedy tvorca, ich autor priebežne zaznamenáva, postup práce pomocou screenshotov. Screenshoty sa tiež často používajú pri riešení problémov. Pokiaľ si užívateľ nevie rady,môže zaznamenať, to čo má na monitore, uložiť to ako bitmapový obrázok a odoslať to napríklad technickej podpore, ktorá mu už konkrétne poradí. Tento postup je zvyčajne oveľa rýchlejší, než zložité popisovanie problému.

SEM

Skratka SEM vychádza z anglického súslovia Search Engine Marketing. SEM sa používa na opis rôznych marketingových aktivít, ktoré možno vykonávať pomocou vyhľadávačov.

SEMOR

SEMOR je webový nástroj určený na meranie pozícií vo vyhľadávačoch, hľadanie zmienok o vašom brande, stráženie zmien (ceny, popisky) v porovnávači Heureka.sk.

SEO

Search Engine Optimization je často skrátené ako SEO. Ide o súbor metód a techník, ktoré majú za úlohu vylepšiť pozíciu webu alebo e-shopu vo vyhľadávačoch a vďaka tomu priviesť viac návštevníkov. SEO je zamerané na fulltextové vyhľadávanie.

SERP

SERP je skratka pre Search Engine Result Page, teda pre stránku ktorú každý užívateľ uvidí, keď zadá vyhľadávať slovo alebo slovné spojenie do niektorého z vyhľadávačov.

Sitemap

Súbor sitemap slúži predovšetkým k sprehľadneniu štruktúry webu alebo e-shopu. Do slovenčiny môžeme sitemap voľne preložiť ako mapa stránok. Zvyčajne sa súbor sitemap generuje do XML súboru.

Sklik

Sklik je rýdzo český PPC systém vytvorený spoločnosťou Seznam. Pokiaľ chcete mať reklamy vo vyhľadávaní na Seznam.cz, využijete k tomu práve tento systém. Inzercia funguje na rovnakom princípe ako v Google Ads len s tým rozdielom, že ste obmedzený iba na Českú republiku.

Sledovanie objednávok

Online sledovanie objednávok je funkcia, ktorá umožní zákazníkom zistiť stav ich objednávky jednoducho priamo vo webovom prehliadači.

Spam

Spam v pôvodnom význame označuje nevyžiadanú poštu, ktorá sa šíri e-mailom. Táto nevyžiadaná pošta obsahuje reklamné oznámenie, môže však obsahovať aj nebezpečné programy, ako napríklad spyware. Celkovo je spam a spyware veľmi úzko prepojený, pretože spammer často získava e-mailové adresy pomocou spyware.

Spyware

Medzi spyware sa radia programy, ktoré bez vedomia používateľa zhromažďujú a odosielajú informácie priamo z jeho počítača.

SWOT analýza

SWOT analýza je marketingový pojem, ktorý sa používa aj mimo oblasti internetového podnikania a online marketingu. SWOT analýza je spôsob, ako zhodnotiť situáciu obchodného alebo aj iného projektu.

Tag

Voľne môžeme tag preložiť ako štítok. Ide o slovo alebo slovné spojenie, ktoré je priradené napríklad určitému článku, ktoré čo najpresnejšie vystihuje zameranie článku. Tag sa teda používa na roztriedenie obsahu webu. Na rozdiel od pevne daných kategórií je triedenie obsahu podľa tagov flexibilnejšie. S tagmi sa môžeme stretnúť aj v HTML kóde.

Virálny marketing

Pojem virálny marketing označuje spôsob propagácie značky alebo výrobku, ktorý ja založený na samovoľnom šírení určitého oznámenia medzi ľuďmi. Prvotný impulz dá reklamná agentúra alebo ten, kto má virálny marketing na starosti. Virálny marketing získava na význame s rastom rôznych sociálnych sietí.

Virtuálny obchod

Virtuálny obchod je označenie pre obchod, ktorý sa nachádza len v prostredí internetu. Zákazník teda fyzicky nemusí nikam chodiť, aby mohol nakúpiť. Oveľa častejšie označenie pre virtuálny obchod je však internetový obchod, e-shop alebo elektronický obchod.

Wiki

Wiki sú webové systémy umožňujúce užívateľom editovať obsah webu. Vďaka tomu sa veľmi často využívajú ako databázy znalostí a informácií. Najznámejším príkladom wiki systému je Wikipedia, ktorá existuje v mnohých jazykových mutáciách.

WYSIWYG

WYSIWYG je akronym pre What You See Is What You Get, teda "čo vidíš, to dostaneš".

XML

XML je značkovací Metajazyk. Pod skratkou XML sa skrýva Extensible Markup Language, teda rozšíriteľný značkovací jazyk.

Zľavy

Zľavy sú ďalším z radu veľmi užitočných a efektívnych marketingových nástrojov. Podľa druhu zľavy možno buď motivovať zákazníka k prvému nákupu, k väčšiemu nákupu alebo vďaka zľavám možno získať stáleho zákazníka, ktorý sa bude do e-shopu vracať. U všetkých typov zliav platí, že bude spokojný ako zákazník, tak i obchodník. Jedná sa o jeden z tzv. win-win nástrojov. Aké sú najčastejšie druhy zliav?